Úměra mezi objemem prodeje a ročním obdobím je u některých výrobků všeobecně známá. Známá je dokonce i závislost mezi denním prodejem a aktuální venkovní teplotou. Platí to ale také i pro sociální sítě? Zjišťovali jsme, jaký vliv na diskuze na sítí má průměrná venkovní teplota. A pojďme si k tomu otevřít cider…

Původním záměrem bylo podívat se, jak si stojí stále populárnější cider proti českému národnímu nápoji, pivu. A jak to dopadlo? Neslavně. V ročním srovnání dostal cider doslova kanára – zmohl se jen na 3.15%.

Pojďme se však podívat na porovnání dynamiky křivek diskuzí (přesněji grafů četnosti zmínek) na téma piva a cideru za poslední tři roky. Možná tam najdeme něco zajímavého:

Obě křivky mají jiné měřítko, průběh je však podobný – pouze interpolovaná křivka diskuzí na téma piva je plošší, zatímco křivka cideru velice silně připomíná… ano, graf průměrných denních teplot!

Porovnejme si následující dva grafy – diskuzi na internetu na téma “cider” s průměrnými teplotami naměřenými v pražském Klementinu. Vsadím se s Vámi, že i prodeje vypadaly v tomto období stejně – přímý vztah mezi prodejem nápojů a venkovní teplotou je znám už dlouhá léta. Navíc jsme jeden podobný výzkum již realizovali 😉

Touché! Až na špičky vyvolané dodatečnými mimořádnými událostmi (zde slavnosti cideru) se obě křivky prakticky pokrývají. Korelace trendů obou křivek, a to v období tří let, je zcela zřejmá.

Pokud Vám někdo bude tvrdit, že v praxi není možné najít souvztažnost mezi prodejem některých druhů zboží typu FMCG a diskuzemi na sociálních sítích o těchto výrobcích, ukažte mu tento graf! Sociální sítě jsou nejrychlejším zrcadlem aktuální nálady. Něco se stane (událost, například Slavnosti cideru), nebo se změní podmínky (je horké počasí) a sociální sítě reaguji okamžitě. A stejně tak reagují i prodeje.

Poznámka na závěr: další rychlá doplňková analýza internetových diskuzí o pivu a cideru poodhalí, mimo již zmíněné počasí, některé další trendy a pravidelnosti.

Informace typu “kdy, kdy, jak, proč” mohou výrazně pomoci nejen při přípravě kampaní, ale dokonce i při designu etiket nebo v přípravě prodejní strategie. Chcete zjistit, co o cideru hovoří muži a co ženy? Můžete provést klasický výzkum, nebo… stačí provést analýzu sociálních sítí a zapnout odpovídající filtry!

Cider, radler nebo pivko jistě zvládnete sami… a s průzkumem sociálních sítí Vám rádi pomůžeme my v Goodmentions!