Když jsem se díval, jak sociální sítě reagují na připravovanou stávku taxikářů spojenou s očekávaným blokováním dopravy v Praze, vrtalo mi hlavou: jak je možné dále pokračovat v protestní akci, proti které se chystá tak velký společenský odpor. Předvečer “dne D” se situace změnila, a taxikáři stávku na poslední chvíli zrušili. Nakonec nejspíše udělali to nejlepší, co v této situaci mohli…

Někteří si možná vzpomenete, že protesty taxikářů probíhají v Praze už druhým rokem. Připravil jsem proto velkou datovou sadu založenou na klíčových slovech týkajících se široce pojaté taxislužby – včetně UBERu, Liftaga a Taxify. Ukazatel “návratu do minulosti” jsem nastavil na 1. ledna 2016. A už v prvním grafu je možné číst jako v knize:

Prakticky každý vrcholek v grafu má totiž svou příčinu / událost. Nejvýraznější okamžiky “taxikářských bouří” jsem vyznačil přímo v grafu dynamiky zmínek.

Technická poznámka: vzhledem k velkému rozsahu je graf poměrně koncentrovaný, i tak je možné vidět, že události zde mají charakter impulsů – taxi není evidentně společenským tématem, retence (udržení tématu) je nízká. Na téma retence udělám krátký článek příště…

Důvod první – čím více protestů, tím více UBERu

Pokud protesty a blokády měly být nástrojem taxikářů k vygumování UBERu z mapy Prahy, potažmo z ČR – dosáhly přesně opačného výsledku. Tento výsledek je specifickou variantou tzv. Streisand efektu, kdy se něco zprvu snažíme agresivně potlačit, ale výsledek bývá přesně opačný – navíc mnohem horší, než na začátku. Několik politických stran by o tom mohlo vyprávět 🙂

Podívejte se, jak protesty taxikářů “pumpuji” diskuzi a povědomí veřejnosti o aplikaci UBER – z relativně nízké úrovně r. 2016 až k dnešnímu stavu:

Důvod druhý – taxi je v žebříčku respektu jako kolty Limonádového Joe…

Rozhodli jsme se, že 1000 posledních zmínek probereme ručně “jednu po druhé”: roztřídíme je do skupin a stanovíme jejich náladu, tzv. sentiment. Vybrali jsme poslední dny před hrozící stávkou tak, abychom měli ke zpracování požadovaný počet zmínek. Nakonec se jednalo o rozsah 6. – 14.11.2017. Všech 1120 zmínek jsme rozdělili do 12 kategorii. Výsledky vypadaly zprvu následovně:

  1. podpora TAXI – 51
  2. kritika UBERu – 183
  3. podpora UBERu – 144
  4. kritika TAXI – 256

I zde jsme se rozhodli, že uděláme test na “notorické” fanoušky. Z 1120 zmínek jich po testu zbylo 830, kdy jsme vyloučili profily fanoušků i trollů obou skupin. V redukovaném souboru následně poklesly příspěvky, které kritizovaly UBER (taxikáři na síti jsou poněkud aktivističtí). Je třeba dodat, že na rozdíl od voleb, se v našem vzorku opakující se zmínky prakticky nevyskytovaly.

Jednotlivé skupiny zmínek:

Je evidentní, že v závěru zkoumaného období převažují v postech na sociálních sítích negativní pocity směrem k taxikářům. Jedná ze stran konfliktu: podpora UBERu + kritika TAXI má 42%, podpora TAXI + kritika UBERu dává jen 14%. Navíc: podskupina čítající 8% zmínek byla vůči taxikářům vyloženě nepřátelská. Eufemisticky jsem ji nazval “…dělají Praze ostudu”.

Poznámka: níže uvedené anonymizované příklady nereprezentují naše názory – mohou být nepravdivé, manipulativní, ba i hloupé. Odpovídají však typickým názorům dané podskupiny tak, jak jsme ji identifikovali na sociálních sítích. Každý, kdo někdy nahlédl do diskuzí na internetu se s podobnými příspěvky setkal. Věřím že texty vezmete s potřebným odstupem.

27% kritika TAXI

  • Úmyslně blokovat dopravu? Okamžitě sebrat licence… (cenzurováno) taxikáře už nikdo nepotřebuje, díky Uberu je to přežitek.
  • Desitky let podporuje korupcni prazska mestska rada to taxikarske svinstvo a slibuje “napravu”. Snad se UBER, at je jakykoliv, prosadi, snad to tim prazskym taxikarskym bahnem trochu zamicha.
  • Na taxi mafiány nikdo nemá a navíc ženská ve vedení Prahy, ta už vůbec s nimi nehne. Likvidace mafie je nemožná, to snad už dávno všichni víme, tak proč se stále divíme. Jediná snad možné jak je zabrzdit, prostě s nima nejezdit.

podskupina 8% …taxikáři dělají Praze ostudu

  • Prazsti taxikari, asi jen na male vyjimky jsou ostudou hlavniho mesta.Priserne arogantni chovani, agresivita, okradani lidi atd.Kdyz jsme si v taxiku zapomneli tel. pozadoval taxikar 8000 za navraceni.
  • Co si asi museji rikat cizinci o nas? Okradou je ve smenarnach, v taxiku…
  • Radši uber 🙂 když taxikář zjistí že nejsi z prahy a neví že to tam znas tak jezdí přes různé prdele a naokolo aby tě natáhl co nejvíc.

15% podpora UBERu

  • Ridici uberu nedejte se a bojujte proti zlodejskym taxikarum.
  • Je to jejich ostuda, týden nazpátek jsem se zase přesvědčil. Na uberu kouknu a vím že budu doma za dvě kila. Taxikáři před klubem dělaj že pořádně nevědí a tvrdí že zhruba 3 až 4 stovky. Půlka znich vyjetá víc než lidi na párty .

4% podpora TAXI

  • 😀 predstavte si jsou i lidi kteri nejsou zabedneni a dokazou si najit taxisluzbu ktera je odveze za mnohdy lepsi prachy nez uber :DD
  • Já pokud taxi, tak zatím vždy přes dispečink. Ale tihle taxikáři asi demonstrovat nebudou…

10% kritika UBERu

  • Takže řešením TAXI služby má být všeobecná anarchie? Nechat se vézt někým kdo nemá licenci a pojištění ? v případě nehody a škody na svém zdraví nebo majetku se nebudu mít kam obrátit, leda se dlouze soudit s někým kdo nemá majetek, jezdí na bůh ví koho ….třeba armenskou zde podnikající skupinu? Tak to fakt ne proboha!
  • Mimochodem v minulych dnech nss rozhodl ze uber je taxisluzba.Tudiz tim ze nedodrzuji silnicni zakon ,porusuji zakon o taxisluzbe..

Graf pomocných skupin…

…ač je hotový a k dispozici, v tomto postu publikován nebude (statistika tak sexy zase není). Raději uvedu nejzajímavější zmínky ze skupiny označené hodnotiteli jako zajímavé / důležité:

  • To už se těším až se za par let taxikáři probudí a zjistí, že autonomní auta jejich živnost zlikvidovala 🙂 . Teprve potom začne ta správná sranda…
  • Před několika lety si taxikáři vylobovali změnu smluvní přepravy osob a přidali tam naprosto nesmyslná omezení jako povinnost řidiče mít u sebe papírovou smlouvu a papírovou objednávku (v době, kdy v čemkoliv jiném mají stejnou platnost i dokumenty elektronické). Udělali to jako ochranu před tehdejším rozvojem telefonických dispečinků, které rychle spočítali cenu podle navigace a zákazník mohl jet na tuto objednávku za fixní cenu. S rozvojem smartphonů se to ještě zjednodušilo. A řešení je úplně jednoduché, z legislativy vyjmout nesmyslná omezení a místo nich dát jasné rozlišení smluvní přepravy a taxislužby
  • Nikdo by si nejakyho protestu mazlíků od taxisluzby ani nevsimnul, pac PRAHA stoji stejne den co den…. Ale byl by to stastnej den pro cizince, nikdo by je 1.den v Praze neokrad…
  • Ale taxikáři nechtějí liberalizaci pravidel… Stávající pravidla znamenají bariéru prp vstup do jejich odvětví a ta jim vyhovuje…
  • Uber uz ma od te jejich prvni stavky trikrat tolik zakazniku ? Tak jen vic a husteji! Naposledy se me pokusil taxikar obrat pred dvema mesici. U Uberu se mi to jeste nepodarilo…
  • Místo stávkování a protestů by si měli položit otázku, proč lidé radši jedou Uberem a né klasickým TAXI…pak možná nastanou změny..

Většina diskutujících na sociálních sítích se před stávkou stavěla proti provozovatelům taxislužeb. V celém vzorku 830 zmínek jsem nalezl pouze dvě, které by stávku taxikářů podporovaly, ale je zde 51 zmínek s přesně opačným, ostře odsuzujícím názorem. Taxikáři (kdo by to řekl!) apeluji na rozum a právo, odpůrci zase častěji volí emoce. Pokud by v této věci probíhalo referendum, klidně bych vsadil proti taxikářům – emoce, když se jedná o “hlas lidu – vox populi”, totiž nakonec většinou vítězí…